Kantoor vol Energie kijkt ook over de landsgrenzen heen: de afgelopen periode hebben wij een stevige samenwerking opgebouwd met onze evenknie in het Verenigd Koninkrijk. In Exeter, Devon County wordt op dit moment hard gewerkt om binnen een pilotproject de Britse ambitie waar te maken. Vertegenwoordigers van dat project zijn onlangs op bezoek geweest bij Royal HaskoningDHV en Alliander om te leren en geïnspireerd te raken.

“En dat heeft zijn vruchten afgeworpen,” zegt Ian Hutchcroft, innovatiemanager Energiesprong UK. “Misschien is het mooiste voorbeeld nog wel dat wij al in het vliegtuig terug naar Engeland ons verhaal richting de leveranciers hebben omgegooid. Met als resultaat dat de aspiraties van de klant, de gemeente Devon, veel ambitieuzer en open richting de opdrachtnemers zijn gecommuniceerd. Het is nu veel aannemelijker dat deze pilot een sterke Energiesprong-aanpak krijgt.”

Businessmodel

De bezoeken aan RHDHV en Alliander hebben indruk achtergelaten en hielpen Hutchcroft en de energiemanager van de Devon County Council om de juiste vragen te stellen en zich daardoor nog meer te verdiepen in het businessmodel. “We begrijpen nu veel beter dat energie alleen niet voldoende is. We moeten kijken naar de totale Value Case inclusief comfortabele werkomgeving en productiviteit van de medewerkers. De huidige ambitie van de Britse overheden staat nog erg ver af van twee organisaties die we bezochten, maar het helpt om concepten te zien die daadwerkelijk gerealiseerd zijn”, blikt Hutchcroft terug.

Masterclass

Tot nu toe heeft de Britse Energiesprong zich vooral gericht op woningen. Kantoren zijn pas recent in beeld gekomen, maar staan nu wel stevig op de radar van Energiesprong UK. Bij het bezoek aan het pilotproject en de daaropvolgende masterclass van Kantoor vol Energie door Eelco Ouwerkerk en Wytze Kuiper waren veel leveranciers aanwezig. Hutchcroft: “Eelco en Wytze daagden het publiek uit op productieve wijze en wisten het concept uitstekend uit te leggen. Een afgevaardigde van een energie-multinational zei na afloop tegen me: ‘dit is waar onze branche heen moet.’ De reacties waren dus erg bemoedigend.”

Toekomst

“Samenwerking en partnerschap tussen gebouweigenaren en leveranciers, dat is de toekomst. Geen strijd over wie de meeste winst maakt, waardoor je lijnrecht tegenover elkaar komt te staan. De rol van de klant is om de gewenste resultaten neer te leggen, vervolgens ruimte te bieden en de de markt de oplossingen te laten verzinnen”,  aldus de Britse innovatiemanager. “Hoewel we nog ver af staan van het integreren van de totale Value Case, hebben we een zaadje geplant.”